Thailand 2016

I februar var vi 3 uker i herlige Thailand! Bare avslapping og kos på stranda i Cha Am. Vi hadde et bra hotell bare 5 minutter fra stranda. Vi hadde fin utsikt, god frokost og et flott bassengområde. 300 kr natta, så en får mye for pengene! Ikke fullt på høyde med nabohotellet, Metavalai, men så er det bare halve prisen også.
Det går ikke så mye penger heller. En middag for 2 med drikke kommer på 100-200 kroner. En pils 12 – 15 kroner, massasje, manikyre etc fra 60 kroner.

Siden vi hadde lagt opp til 3 uker på samme sted tenkte vi det var lurt med et avbrekk. Sammen med noen venner dro vi på en 2 dagers utflukt til Kanchanaburi. Vi startet fra hotellet kl. 0700 og det var et tettpakket program! Første stopp var en liten fabrikk der de bl.a. laget skrapte sukkeret ut av kokosnøtter, smeltet det og lagde sukkertøy av det. Smakte godt gjorde det også, men veldig søtt!

Nese stopp var Floating Market. Vi gikk ombord i båter og kjørte rundt i markedet. Det var masse å se på og handle fra båter og fra bredden. Når du ville handle så stoppet båten og ventet til du hadde prutet ferdig! Var du ikke fornøyd med prisen var det bare å la være å handle. Mye å se, og enda mere å se da vi gikk over i en større elvebåt og tok en lengre avstikker ut fra markedet og på kanalene utenfor, her var diverse krypdyr å se!

Deretter kjørte vi videre og vi stoppet for en god lunsj på en restaurant. Første stopp i Kanchanaburi var en kirkegård med døde britiske krigsfanger. Deretter et lite museum over jernaneanlegget ved Riwer Kwai, kjent fra filmen «Broen over Kwai». Herfra kjørte vi igjen elvebåt opp til selve Broen over Kwai. Det er deler av den opprinnelige broen som fortsatt står. Vi kunne fritt gå over broen, da jeg var midt utpå så kom plutselig toget! Heldigvis var det plass for å gå til siden!Overnatting hadde vi på et lite hotellanlegg nede ved elva der  rommene lå og fløt på elva! Heldigvis var det utenom regntida og veldig rolig! Middag på stedet. Flott å avkjøle seg i bassenget etter en lang og opplevelsesrik dag!

Neste dag startet vi etter frokost. Første stopp var Hellfire Pass. Her er et minnesmerke over de 16 000 allierte krigsfangene og 90 000 asiatiske arbeiderne som omkom under byggingen av jernbanen mellom Thailand og Burma som japanerne lot bygge under 2. verdenskrig. Rett nedenfor minnesmerket var selve jernbaneanlegget med passet som krigsfangene grov ut med handmakt. Det var varmt og fuktig og fangene fikk bare saltet ris å ete. De arbeidet lange dager og om kveldene lyste det opp med masse fakler – det var nok et helvete! Derav navnet; Hellfire Pass!

Med i opplegget var en lokal foss! Men av tidligere erfaring så vet vi at i forhold til norske fosser er ikke dette mye å skryte av. Særlig nå utenom regntida. Så vi stoppet heller ved en koselig liten kafe for å slappe av med kaffe og noe godt!

Så var det lunsj på en typisk turist-restaurant. Fin restaurant med god mat og alt på stell. Men det kom busslast på busslast, bl.a. med russere som ranet alle fat i buffeten! Men vi fikk nok mat!

Siste stopp var en elefant-camp. Vi startet med å mate elefantene. Deretter tok de tøffeste guttene, dvs Martin og undertegnede, en ridetur på elefanten i jungelen. Like artig som første gang, i 1993.

På stranda kunne en bare slappe av med litt frukt og så måtte vi huske å drikke godt!Noen utnytter tiden til litt håndarbeid, med litt pruting og handling innimellom.

Av og til tar vi en tur til den større byen Hua Hin, en liten halvtime med drosje. Det koster ca 150 kroner t/r, da blir vi henta på avtalt tid og sted. Det er her vi har vår faste brillebutikk. Ellers er det obligatorisk å starte med fotmassasje, deretter litt kaldt å leske strupen med, så går vi på nattmarkedet for å handle eller bare se ;),  Så spiser vi middag før returen. Det er også fint å ta en tur på skybaren på toppen av Hilton Hua Hin! I år hadde vi en koselig kveldstur sammen med Hilde og Inger Lise.